10 år sedan tsunamin och sämsta tolvslaget ever..

På HuaHin sidan märktes det inte så mycket av 10 årsdagen av tsunamin. Den östra sidan drabbades inte av tsunamin som den västra sidan av Thailand. Trots det flöt det upp på stranden många vackra blommor ett par dagar efter annandagen. Blommorna transporterades runt tack vare strömmarna.
Nyårsfirandet på Thailand resort var helt OK, en god buffé med thaimat och lite annat. Vuxna satt för sig, barnen för sig och ungdomarna för sig..sådär tyckte jag. Många är i "gråzonen" där alkoholen inte är accepterad på grund av för låg ålder men där alkoholen spelar in - tyvärr. Där de äldre ungdomarna dagarna innan satt och pratade om att "kröka" på nyårsaftonsnatten. Det kan man verkligen göra men någonstans kanske man ska bryta sig ur resortsfirandet till eget firande när kröka väger tyngre än något annat.. (personlig åsikt)
 
Sen blir det för stora glapp, kanske för att Jonnah hamnade bland småbarnen. En tweenie på snart 12 år tyckte inte att det var vidare roligt även om maten var ok. Hon fick gå tillbaka till huset efter maten och pyssla med det hon gillade bättre. Den största behållningen på nyårskvällen var när mängder av tuc tucs kom till resorten för vidare transport in till HuaHin stranden för att fira tolvslaget. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att det var mellan 15-20 tuc tuc som kom, alla tutade och tjoade och alla hade samma målgång - stranden.
Väl framme i närheten av Hilton - Hua Hin så var vi knappast ensamma. Dessutom var vi för tidiga tyckte några så vi gick in på en bar och tog en öl i väntan på klockan. Jonnah fick en cola, och de äldre ungdomarna i familjen var någon annanstans. Knappt hann vi påbörja den kalla ölen förrän det var dags att dra vidare ner mot stranden. Där nere var det fullkomligt kaos. Tusentals människor som duckade för brinnande lyktor. Tusentals männsikor som hade förväntningar på något speciellt vid tolvslaget. Vi hann med nöd och näppe hitta varandra på stranden och vi hann med nöd och näppe öppna vår flaska med mousserande vin. Skål och Gott Nytt 2015!! 
Om det var tusentals lyktor som man hade förväntat sig att se så gick man bet på det kan jag säga..en och annan lyckades folket få upp och jag är glad att vi inte köpte några. Som sagt vi hade fullt upp med att klara oss från ett brinnande inferno. Jag hittade en fin bild på nätet, det kanske så bilden av firandet ser ut men den är långt ifrån vår verklighet.
Hur natten sen såg ut kan bara var och en svara för. Personligen kan jag säga att jag hade hellre varit kvar på resorten eller suttit på Coco51 eller Living room och haft första parkett på både fyrverkerier och fått se de få lyktorna som folk lyckades få upp på himlen. Där vi befann oss fanns allting annat som inte ska finnas vid ett nyårsfirande. Ett gott nytt år ska firas med glädje och möjligtvis glädjetårar, skratt och kärlek. Det ska vara en natt att minnas och framförallt när man reser till andra sidan jordklotet, alla nya intryck, alla nya upplevelser, alla nya..ja du vet. Inte minst tacksamheten att få vistas där, tillsammans med familj och vänner.
Det är värt oerhört mycket - tycker jag. Gott nytt 2015 på er!! Det kommer inte att bli "stranden HuaHin" en gång till, i alla fall inte som det såg ut nyårsafton 2014/2015. Hur som helst så ser jag faktiskt fam emot ytterligare någon nyårsafton i Hua Hin, för den nyårsaftonen kan bara bli bättre!!! 
 
 
 
mia
2015-01-12 @ 16:11:05

tack för dina fina personliga inlägg och betraktelser!

Svar: Tack! ☀️
Annabell

Gunnel Peterson
2015-01-12 @ 16:30:48

Ni verkar ändå haft det drägligt tycker jag.Gott Nytt År på dej och din familj.Kram Älskar er.

Svar: Ja tack mamma det har vi haft. Skön resa med några undantag 😊😘❤️
Annabell




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

grillbella.blogg.se

Grilla gott behöver inte vara krångligt, "Keep it simple" och ha roligt vid grillen och i köket

RSS 2.0