Lunch eller lunch?

Tänk vad det skiljer sig från lunch och lunch.. Många gånger beroende på olika förutsättningar givetvis men att slå ihop en omelett på 2 ägg, färsk spenat, cocktail tomater och några ostskivor tar inte längre tid än att slå ihop lite falukorv och makaroner.. Men vilken skillnad det blir på luncherna.. Det tar lika kort tid att laga, vilken är roligast att äta? Ibland är det ju sjukt gott att äta makaroner, falukorv och ketchup men det får inte hända för ofta. På omelettbilden har spenaten inte mojsat till sig utan ligger fortfarande färsk och fräsch. Efterhand när den blir varm så blir det inte så mycket kvar av den..den tillför ändå mycket i både färg och fräschhet. När omeletten har stelnat brukar jag vika den dubbel och servera med lite fin sallad, eller ta med till jobbet, perfekt som lunch! Det är sällan som jag vänder ner omelettens ingredienser i äggsmeten utan jag brukar lägga på dom direkt i pannan och låta dom tillagas där. Gör jag det på lite svagare värme så tillagas även tomaterna och andra tillbehör så att dom inte ligger kvar och är kalla och hårda när det är klart. Undvik en bränd botten med lägre värme som du har bra koll på. På den här omeletten har jag även kryddat med lite Pasta Rossa från Santa Maria. Jag gillar också att toppa med lite chiliflakes. Lite hetta i vardagen.
Som gårdagens middag.. Jag hade styckfruset ner laxfiléer som jag köpte färsk förra veckan. Dessa tinade jag upp och fick sen inspiration från dottern som kom hem från skolan med en matbok från Folktandvården; "Ung och hungrig" Hon fastnade för lax fiskpinnarna.. Det fick bli hennes val. Vi delade lite på laxfiléerna, hällde upp ströbröd på en tallrik, saltade och pepprade lite på fisken och i ströbrödet.. Vände runt fisken i ströbrödet och stekte sen laxpinnarna i smör i en skapligt het panna. Med lite hemmagjord potatismos så tog det inte heller så lång tid att tillaga.. Det blev fantastiskt gott!! Smöret som blev över från pannan hällde vi över maten och önskade oss själva en smaklig måltid.. Keep it simple även om du inte grillar..
Något som överraskade mig igår när jag kom hem var ett fint litet paket från Titan Television. Alla avsnitt från Grillmästarna 2014!!! Vilken lycka. Hoppas att det finns en del oklippt material på skivorna också. Jag vill se all drama ;-) Om några veckor har vi planerat en återträff med Grillmästargänget.. Några har förhinder men vi är nästan fulltaliga. Den träffen ser jag fram emot.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

grillbella.blogg.se

Grilla gott behöver inte vara krångligt, "Keep it simple" och ha roligt vid grillen och i köket

RSS 2.0